Kennispartner Centric

KENNISPARTNER CENTRIC Inzicht in data voor de Academie voor Ambulancezorg De stichting Academie voor Ambulancezorg verzorgt de (bij)scholing van ambulancepersoneel. Centric helpt ze om met data meer inzicht te krijgen. Managementinformatie helpt ons om betere keuzes te maken. Niet op basis van gevoel, maar op basis van data, zegt Martijn Forrer, Manager Opleidingen. lk jaar volgen in totaal 280 ambulanceverpleegkundigen en ambulancechauffeurs een opleiding bij de stichting Academie voor Ambulancezorg. Daarnaast wordt ambulancepersoneel elke vijf jaar getoetst en ook dat gebeurt bij de Academie. Forrer is er verantwoordelijk voor de inhoud en de uitvoering van alle opleidingen. Managementinformatie wordt “retrospectief en prospectief” gebruikt, vertelt hij. ‘Sinds een paar weken hebben we een dashboard waarmee we per dag analyseren voor welke opleiding er wanneer wordt ingeschreven. Daardoor kan ik de inzet van onze docenten beter plannen.’ Daarnaast gebruikt de Academie de informatie om de salesafdeling gerichter in te zetten, als blijkt dat aanmeldingen van bepaalde ambulancediensten achterblijven. ‘We hebben 23 klanten, de 23 ambulancediensten in Nederland. Daar kunnen we persoonlijk langs.’ De Academie voor Ambulancezorg is niet de enige opleidingsaanbieder: ‘Tien jaar geleden kwam iedereen van oudsher bij ons. Dat is niet meer zo, we moeten nu actief de boer op. Ook daarom is managementinformatie belangrijk voor ons.’ E Keuze Centric De managementinformatie die de Academie voor Ambulancezorg had was heel beperkt: een medewerker leverde eens per week een Excelsheet met de cijfers van de voorgaande week. Dat moest anders. In 2021 bracht Centric met een quick scan het applicatielandschap van de Academie in beeld. Anne Besseler, IT-manager ad interim: ‘We hebben geen IT-afdeling, ik voer de regie op onze IT-leveranciers. We waren op zoek naar een leverancier die ons IT-landschap kan doorgronden, begrijpt waar onze informatiebehoefte ligt en het technisch gezien kan realiseren. Om die redenen kozen we voor Centric.’ Kleine stappen Begin 2023 werd gestart met het eerste project: het ontsluiten van informatie uit Ortec. Dit programma wordt gebruikt voor het plannen van de docenten. Centric zette voor de Academie een datawarehouse-omgeving op, ontsloot data uit Ortec en zorgde ervoor dat deze data met Power BI wordt gemodelleerd en ontsloten in de Microsoft 365-omgeving van de Academie. Daarna werd hetzelfde gedaan voor de informatie uit Coachview, het programma voor de cursusadministratie. Er werd bewust gekozen voor een aanpak ‘We zijn niet meer afhankelijk van één medewerker die de managementinformatie samenstelt’ 56 iBestuur 54, april 2025

57 Online Touch Kennispartner Centric Home


You need flash player to view this online publication